Nr. 3 – 2014

Læs redaktionel indledning | Omslag | Køb udgivelsen

TEMA: NY TEKNOLOGI I VELFÆRDSPROFESSIONER

Velfærdsteknologi-, digitaliserings- og innovationsdagsordener fylder mere og mere. Politisk hersker der i dag ret bred enighed om, at udviklingen af velfærdssamfundet implicerer øget digitalisering og innovation af velfærdsteknologiske løsninger. Men hvad taler vi overhovedet om, når vi taler om digitalisering og velfærdsteknologi?

  • Marianne Brodersen, Mikala Hansbøl & Bodil Øster:
    Redaktionel indledning  
  • Kasper Schiølin:
    Digitaliseringen af daginstitutionerne – hvorfor ikke bare lade være?
  • Søren Langager:
    Velfærdsteknologi og handicap – øget frihed til mindre samvær?
  • Lene Storgaard Brok & Vibeke Schrøder:
    Hvordan ændrer teknologier læreres praksis, og hvad skal lærere lære om teknologi i lærerarbejdet
  • Mikala Hansbøl:
    Flere veje til at begribe og håndtere teknologi i professionsarbejdet

Læs abstracts til de enkelte artikler her.

ØVRIGE ARTIKLER  

  • Thomas Gitz-Johansen: Fantasiens Betydning: Et bidrag til barndommens genfortryllelse
    Fantasi er et essentielt element i dagdrømme, fantasilege, eventyr, rollespil og andre fantasiformer. I fantasien foregår meget af børns bearbejdning og undersøgelse af den indre og ydre verden. Artiklen argumenterer for, at den pædagogiske verden, som i stigende grad fokuserer på det målbare og det produktive, ikke må glemme betydningen af at give plads og inspiration til børns fantasiverdener.

ANMELDELSER  

  • Gitte Meyer:
    I PRAXIS … aktualisering af en tabt dimension
  • John Hattie og Gregory Yates:
    Visible Learning and the Science of How We Learn
  • Lene Byriel:
    PÅ TRODS – Stemmer fra Den Økologiske Produktionsskole på Nørrebro
  • Helene Ratner:
    Inklusion – Dilemmaer i organisation, profession og praksis
  • Steen Nepper Larsen:
    Dannelse – en samtidskritisk og idéhistorisk revitalisering
  • Steen Nepper Larsen & Stig Skov Mortensen (red.):
    Universitetsverdenen – flerstemmige visioner
  • Anette Faye Jacobsen, Anne Katrine Gjerløff:
    Da skolen blev sat i system, bind 3 af Dansk Skolehistorie 1850-1920
  • Lotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen, Jens Dolin og Gitte Holten Ingerslev (red.):
    Universitetspædagogik
  • Christian Aabro (red.):
    Læring i daginstitutioner – et erobringsforsøg
  • Karsten Tuft:
    Pædagogik og etik
  • Gert J. J. Biesta:
    Den smukke risiko i uddannelse og pædagogik