Nr. 2 Maj

Læs redaktionel indledning | Omslag | Køb udgivelsen

TEMA: PROLETARISERING AF VIDENSARBEJDE?

På tværs af forsknings- og uddannelsesinstitutioner som professionshøjskoler og universiteter har de senere års reformer skabt nye betingelser for det vidensarbejde – forskning og undervisning – der udføres i institutionerne. De nye betingelser er med til grundlæggende at forandre arbejde og arbejdsliv for de ansatte.  Temaet går på opdagelse i, hvordan den ”stille revolution” af vidensarbejdet går for sig.

  • Marianne Brodersen, Christian Sandbjerg Hansen, Trine Øland & Birgitte Elle:
    Redaktionel indledning
  • Palle Rasmussen og Hans Jørgen Staugaard:
    Centraliseret mikroledelse af vidensarbejde
  • Lars Jakob Muschinsky:
    Læreruddannelsen – fra seminarium til professionshøjskole, fra lærerhøjskole til handelshøjskole
  • Birgitte Elle:
    Universitetets forandring
  • Hanne Leth Andersen og Laura Louise Sarauw:
    Målstyring og fremdrift: Soppedidaktik og fremtidens vidensarbejder
  • Katja Brøgger:
    Du skal ville det, du skal: Om de videregående uddannelsers nye tilskyndelsesøkonomi

Læs abstracts til temaartiklerne her.

BERETNINGER FRA HVERDAGEN SOM VIDENSARBEJDER

  • Lektor på professionshøjskole:
    Positioneringen som lønarbejder
  • Lektor på professionshøjskole:
    Onsdag den 19. august 2015
  • Lektor på professionshøjskole:
    Transit
  • Lektor på professionshøjskole:
    Ro og retning
  • Lektor på professionshøjskole:
    2013 / 2014 / 2015
  • Lektor på universitet:
    Universitetslærerens arbejdsvilkår – mellem udvikling, afvikling og indvikling
  • Deltidslærer på RUC:
    Deltidslærere på sambas – spareøvelse mere end gap-filler
  • Videnskabelig assistent på universitet:
    Til MUS som videnskabelig assistent
  • Hanne Fie Rasmussen:
    ”Bagefter er jeg jo ikke kommet videre” – en fortælling om investeringer og omkostninger i akademiseringens tidsalder
  • Lektor på professionshøjskole:
    Kære jer
  • Forhenværende lektor på UCN:
    Brudstykker af en professionsskoledegns dagbog