Nr. 3 September

Læs redaktionel indledning | Omslag | Køb udgivelsen

TEMA: DEMOKRATI I BØRNEHØJDE – EN TRUET LIVSFORM?

I de seneste 15 års uddannelsesreformer er demokrati og demokratisk dannelse blevet stadigt mere usynlig. Spørgsmål om demokrati i relation til pædagogik og uddannelse synes ikke længere at have den store politiske opmærksomhed. DpT søger at tage temperaturen på, hvordan det står til med demokratiet i børnehøjde og åbne for kritiske diskussioner af, hvad demokrati i børnehøjde i grunden er for en størrelse og hvordan det kan praktiseres.

  • Birgitte Elle, Line Togsverd og Tomas Ellegaard:
    Redaktionel indledning
  • Sofie P. Rosengaard:
    ”Med børn skal man land bygge” – analyser af idealer for demokrati og medborgerskab i daginstitutionen 1945-2015
  • Annegrethe Ahrenkiel og Niels Warring:
    Demokrati i hverdagen
  • Mari Pettersvold:
    Demokrati i barnehagen med programmer på arbeid. En analyse og kritisk diskusjon av metoden dialogisk lesing
  • Kim Rasmussen:
    Småbørns kropslige interaktion, kommunikation og leg – betragtet som demokrati i børnehøjde
  • Maja Røn Larsen og Anja Hvidtfeldt Stanek:
    Demokratiske bestræbelser i den danske småbørnspædagogik
  • Mia Husted og Unni Lind:
    Fremtidsværksted som demokratiserende metode – aktionsforskning med børnehavebørn
  • Berit Tofteland:
    Teorien om det radikale demokrati – relevant for barnehagefeltet
  • Lise Sattrup:
    Demokratiske begivenheder i mellemrum og sprækker
  • Charlotte Bech Lau:
    Demokratisk deltagelse for unge i en gråzone

Læs abstracts til temaartiklerne her.

  • Solveig Østrem:
    Program til hinder for demokratisk deltakelse kom ikke med i den trykte udgave pga. pladsmangel. Læs artiklen her.

ØVRIGE ARTIKLER

  • Jeppe Agger Nielsen:
    Pædagogiske metoder på rejse. Om oversættelse af mindsetbaseret undervisning i Danmark

 ANMELDELSER

  • Maja Plum:
    Den pædagogiske faglighed i dokumentationens tidsalder. Læreplaner, dokumentation og styring på daginstitutionsområdet
  • Jørn Bjerre:
    Pædagogisk sociologi: Et overblik
  • Alexander von Oettingen:
    Almen didaktik mellem normativitet og evidens