Nr. 3 September

Læs redaktionel indledning | Se omslag | Køb udgivelsen

Tema: Pædagogisk arbejde med de fremmede – det gode, det bedre og det bedste

Med dette tema  ønsker vi at anlægge et andet fokus i den pædagogiske diskussion. Vi forskyder det hidtidige fokus på de fremmede i det pædagogiske arbejde eller på den pædagogiske indsats for de fremmedes skyld til et fokus på de professionelle og/eller frivillige, som vil og har villet noget pædagogisk med de fremmede, samt til forskningen i de fremmede.

  • Marta Padovan-Özdemir og Trine Øland:
    Redaktionel indledning
  • Mette-Louise Johansen:
    Velfærdsstaten set fra udsatte flygtningeforældres perspektiv: ”Tillid” som markør for social inklusion
  • Gro Hellesdatter Jacobsen:
    Alle kræver politisk handling, og hvad kan vi gøre”? Skolehenvisning af etniske minoritetsbørn som undtagelsespolitik i den nationale konkurrencestat
  • David Gillborn & Gloria Ladson-Billings:
    Critical Race Theory, Europa og pædagogik og uddannelse
  • Marta Padovan-Özdemir & Trine Øland:
    Smil og velkommen! Om flygtningehjælperens godgørende lyster
  • Ulla Ambrosius Madsen:
    Fra kulturmøde til fragmentet og ’den anden’

Læs abstracts til temaartiklerne her.

ØVRIGE ARTIKLER

  • Michael Vernersen:
    Den reflekterende praktiker og pædagogikkens grundlag. En diskussion af to opfattelser af praksis/teori-distinktionen til belysning af pædagogikkens praktiske grundlag
  • Pædagogikkens glemmebog – Reaktualisering af pædagogisk tankegods: Theodor W. Adorno: Opdragelse efter Auschwitz
  • Kim Rasmussen:
    Om aktualiteten af T.W. Adornos essay: Opdragelse efter Auschwitz  
  • Christina Fogtmann, Antje Schöps og Poul Lundgaard Bak:
    Mentalisering i samtaler med anbragte unge

ANMELDELSER

  • Svend Brinkmann:
    Ståsteder
  • Jesper Tække og Michael Paulsen:
    Undervisningsfællesskaber og læringsnetværk i den digitale tidsalder
  • Dorthe Jørgensen:
    Nærvær og eftertanke. Mit pædagogiske laboratorium