Nr. 4 December

Læs redaktionel indledning | Se omslag | Køb udgivelsen

Temaet indkredser og problematiserer de sidste 30-40 års tendenser til på ene side at udfordre velfærdsprofessionelle domæner ved at åbne op for frivillige aktørers bidrag til løsning af sociale udfordringer og på den anden side at omdirigere økonomiske ressourcer fra den offentlige til den frivillige sektor – fx ved at afkræve tværsektorielle partnerskaber ved fonds- og puljeansøgninger. Vi spørger således til, hvilke effekter disse bevægelser har haft på såvel socialt frivilligt arbejde som på offentligt velfærdsprofessionelt arbejde.

  • Marta Padovan-Özdemir, Trine Øland og Bodil Øster
    Redaktionel indledning
  • Birgitta Frello
    Peermedarbejderen som grænsefigur
  • Bjarne Ibsen, Klaus Levinsen, Lise Specht Petersen, Evald Bundgaard Iversen og Michael Fehsenfeld
    Forståelse af de frivilliges faglighed på forskellige velfærdsområder
  • Mathias Hein Jessen
    Civilsamfund og frivillighed som værdi og ressource
    Konstruktionen af civilsamfund og frivillighed i danske civilsamfundsstrategier, 2010-2017
  • Astrid Kidde Larsen
    Hvad er meningen med samskabelse?
  • Ane Grubb
    Når baggrunden er ude af syne og aktiviteten er i centrum
    – om etisk effektivisering og gode grænser i frivilligt socialt arbejde

Læs abstracts til temaartiklerne her.

ARTIKLER

  • Jens-Ole Jensen
    At gøre krop i skolen – skolens subtile orkestrering af kroppe
  • REFLEKSION: Maja Spuur Hansen
    Pædagogisk relationsarbejde – hvad skal vi med det?
  • Christina Holm Poulsen
    Når sammenkobling fører til frakobling
    – eksklusionsprocesser i læreres arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn
  • Lise A. Réol
    Kroppen: Værdsat eller forstyrrende i undervisningen?

ANMELDELSER

  • Hanne Leth Andersen & Jens Christian Jacobsen
    Til dannelse eller nytte? Universitetsuddannelse mellem forskningsbaseret faglighed og relevans for arbejdsmarkedet
  • Henrik Rander, Lis Boysen, Ole Goldbech (red.)
    Voksendidaktik
  • Hartmut Rosa og Wolfgang Endres
    Resonanspædagogik. Når det knitrer i klasseværelset
  • Geoff Whitty & John Furlong (red.)
    Knowledge and the Study of Education – an international exploration
  • Keld Fredens
    Læring med kroppen forrest