Nr. 1 Marts

Læs redaktionel indledning | Se omslag | Køb udgivelsen

TEMA: AKTIONSFORSKNINGEN I DEN ANVENDELSESORIENTEREDE HORISONT – UDVIKLING ELLER AFVIKLING?
Aktionsforskningen har som forskningstradition og som socialt eksperiment altid stået til diskussion – også inden for det pædagogiske felt. Ikke mindst på professionshøjskolerne er aktionsforskning blevet populær som et mere deltagerorienteret svar på krav om praksisanvendelighed. Temaet søger at adressere og problematisere aktionsforskningen i den anvendelsesorienterede horisont for afsøge, hvorvidt aktionsforskningen risikerer at blive spændt for et økonomistisk styringsregime, der afkræver ”evident” forandring i og af praksis.

  • Birgitte Elle, Tomas Ellegaard & Marta Padovan-Özdemir:
    Redaktionel indledning
  • Martin Blok Johansen, Lene S.K. Schmidt & Peter Østergaard Andersen:
    Aktionsforskning og kritikkens betingelser – når forskningsanvendelse bliver en selvfølge
  • Mette Bladt, Mia Husted og Ditte Tofteng:
    Aktionsforskning som anvendt forskning? – mellem anvendelse, nytte og kritik
  • Unni Lind:
    Et aktionsforskningsprojekt i en presset daginstitutionskontekst – kritisk eftertanke
    Mette Molbæk:
    Aktionsforskning: Dialog eller disciplinering?
  • Lars Jakob Muschinsky:
    Om aktionsforskning som koncept

Læs abstracts til temaartiklerne her.

PÆDAGOGIKKENS GLEMMEBOG

  • Karl Marx:
    Teser om Feuerbach
  • Birger Steen Nielsen:
    ”Hvad det kommer an på…” – historiske eftertanker til Marx’ Feuerbach-teser

ARTIKLER

  • Hanne Knudsen:
    John Hattie: Jeg er statistiker, jeg er ikke teoretiker – interview med professoren bag ”synlig læring”
  • Helle Rabøl Hansen & Jette Kofoed:
    Skolesorg. Død, zombier og kroppe i hardcoremobning

ANMELDELSER

  • Per Fibæk Laursen og Hans Jørgen Kristensen: Didaktikhåndbogen
  • Martha Mottelson og Lars Jakob Muschinsky: Undersøgelser: Videnskabsteori og metode i pædagogiske studier
  • Helle Marie Skovbjerg: Perspektiver på leg
  • Per Fibæk Laursen, Steen Nepper Larsen, Jørn Bjerre, Keld Skovmand, Niels Møller, Thomas Aastrup
    Rømer:
    Hattie på dansk – evidenstænkningen i et kritisk og konstruktivt perspektiv
  • Kirsten Elisa Petersen & Torsten Erlandsen (red.): Pædagogen som myndighedsperson. En grundbog
    Sidste afsnit af anmeldelsen var desværre fadet ud. Læs den korrekte version her.
  • Janne Hedegaard Hansen: Narrativ dokumentation i velfærd