Nr. 2 Maj

Læs redaktionel indledning | Se omslag | Køb udgivelsen

TEMA: UNGES ULIGHED I UDDANNELSE – ET PROBLEM AF STIGENDE KOMPLEKSITET

Unge og uddannelse hænger i dag sammen. Sat på spidsen er de to ord nærmest synonymer for hinanden: Man er ung, når man er under uddannelse, og man er under uddannelse, når man er ung. Tidligere tænkte og talte man forholdsvist simpelt om denne gruppe. I dag er problemstillingen mere kompleks. Spørgsmålet er, hvordan og hvorledes samtidens sortering tager sig ud? Hvordan produceres restgruppen, og hvem knyttes til denne?

  • Jakob Ditlev Bøje, Dion Rüsselbæk Hansen og Tekla Canger
    Redaktionel indledning
  • Jacob Ditlev Boje
    Sorteringens forglemmelse – og heraf følgende absurditeter
    Galgenhumor, hykleri, benægtelse og bortforklaring
  • Dion Rüsselbæk Hansen
    Demokratisk (ud)dannelse
    – et realiserbart ideal for alle elever?
  • Christian Helms Jørgensen
    Ungdomsuddannelsernes og enhedsskolens bidrag til social u/lighed
  • Rikke Brown
    Subtile sorteringsprocesser i den linjedelte folkeskole
  • Pia Frederiksen
    Drengene og skolen
    Om kønskonstruktioners betydning for læringsadfærd, skolemotivation og videre uddannelse
  • Jens Christian Nielsen og Helle Rabøl Hansen
    ”Hvad vil du være?” Skolenarrativers betydning for transition
  • Tekla Canger og Lise Aagaard Kaas
    Marginaliserede unges fortællinger om skole og fritid

Læs abstracts til temaartiklerne her.

PÆDAGOGIKKENS GLEMMEBOG

  • Basil Bernstein
    Pædagogiske koder og deres praksismodaliteter (uddrag)
  • Martin Bayer
    Kommentar til Pædagogiske koder og deres praksismodaliteter

ANMELDELSER

  • Leif Puggaard & Brian Degn Mårtensson
    Videnskab og pædagogik. En grundbog i pædagogisk videnskabsteori
  • David ThoreGravesen (red.)
    Pædagogik i skole og fritid
  • Christian Horst
    På ulige fod – etniske minoritetsbørn som et skoleeksempel
  • Ditte Dalum Christoffersen
    Hvad er meningen? Om kedsomhed, angst og længsler i elevernes skoleliv
  • Martin Bayer
    Person, pædagogik, profession og forskning
  • Lars Geer Hammershøj
    Dannelse i uddannelsessystemet
  • Thomas Aastrup Rømer, L.ene Tanggaard & Svend Brinkmann
    Uren pædagogik 3
  • Finn Wiedemann
    Uddannelse under naturlig forandring
  • Louise Klinge
    Lærerens relationskompetence – kendetegn, betingelser og perspektiver
  • Bjarne Wahlgren
    Voksenpædagogik