Nr. 3 September

Læs redaktionel indledning | Se omslag | Køb udgivelsen

TEMA: PÆDAGOGISK FANTASI

Pædagogisk fantasi kan betragtes som evnen og viljen til at forestille sig at gøre tingene anderledes, at tænke uden om sædvanlige og dominerende pædagogiske praksisformer; en nægtelse af det aktuelle som uundgåelig nødvendighed og skæbne, og en protest mod resignerende underkastelse, som hævder at der ’ikke er noget at gøre’. I den forstand handler pædagogisk fantasi om at forestille sig det usædvanlige og kaste sig ud i alternativer til det bestående.

  • Marianne Brodersen, Christian Sandbjerg Hansen & Søren Langager
    Redaktionel indledning
  • Sune Jon Hansen & Josefine Weng
    Pædagogisk fantasi og markedet – om utopier til salg og genkendelige revolutioner
  • Christian Sandbjerg Hansen
    Fantasi om kollektive børne- og ungdomsmiljøer. En montage
  • Søren Langager
    Mod på mere. Akademiet for Utæmmet Kreativitet (AFUK). En beretning
  • Lene Gutzon Münster
    Kunsten at skabe rum for det æstetiske i pædagogisk praksis
  • Kirsten Hyldgaard
    For en fantasiløs tænkning og en mulig nihilistisk pædagogik

Læs abstracts til temaartiklerne her

PÆDAGOGIKKENS GLEMMEBOG

  • Introduktion til Pædagogikkens glemmebog
  • Søren Langager
    Til forsvar for ghettoen eller hvor tæt et samfund? – introduktion til Nils Christie og glemmebogen
  • Nils Christie
    Bortenfor anstalt og ensomhet – om landsbyer for usedvanlige mennesker(uddrag)

ARTIKLER

  • Preben Buchholt, Henning Jørgensen, Mads Peter Klindt, Morten Lassen og Villy Hovard Pedersen
    Mere uddannelse til dem, der fik mindst
    Bliver kompetenceudviklingen af de kortuddannede styrket med Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018‑2021)?
  • Niels Jakob Pasgaard & Uffe Lyngdal
    Tings-orienteret undervisning
  • Steen Nepper Larsen
    En replik til artiklen “Tings-orienteret undervisning”