Nr. 1 Februar

Læs redaktionel indledning | Se omslag

TEMA: TAG DØMMEKRAFTEN TILBAGE – MEN TILBAGE TIL HVAD?

Dømmekraften er traditionelt blevet opfattet som en af de vigtigste kvalifikationer hos de professionelle. Organiseringen af bestemte erhverv som professionelt arbejde er ofte blevet begrundet med henvisning til den professionelle dømmekraft. Igennem en del år er denne stærke tiltro til dømmekraften og mere generelt den professionelle organisering af arbejdet blevet udfordret fra flere sider. Kunne andre og mere demokratisk baserede organiseringer af arbejdet udvikles – hvor der stadig var plads til og efterspørgsel på den professionelle dømmekraft?

  • Jakob Ditlev Bøje & Tomas Ellegaard
    Redaktionel indledning
  • Thomas Engsig
    Har den evidensbaserede videnskab taget magten over den professionelle dømmekraft?
  • Annegrethe Ahrenkiel, Lars Holm & Fina Lewenhaupt Vilholm
    Effektfuld pædagogisk praksis
    – ”Fremtidens dagtilbud” som case
  • Janne Bryde Laugesen
    Hvem kan definere brugerens behov?
    – pædagogiske koder i vejledningssamtaler med sygeplejestuderende og afledte betydninger for professionelle skøn og brugerinddragelse
  • Kari Kragh BlumeDahl
    Dømmekraft i læreruddannelse: Et spørgsmål om personlig-professionel tilblivelse?
  • Dorrit Sørensen
    Professionel dømmekraft
    – om at vende indsigter til nye udsigter gennem eksperimenterende lærerpraksis
  • Martin Petersen
    En ekstra dimension til dømmekraften

Læs abstracts til temaartiklerne her.

ARTIKLER

  • Ove Olsen Sæle
    «Å spille hverandre gode» i kroppsøvingsfaget et kroppsestetisk danningsprosjekt?
  • Marianne Høyen
    Natur i danske daginstitutioner

ANMELDELSER

  • Steen Nepper Larsen & Jens Raahauge:
    Dannelse på universitetet – Fordringer og udfordringer
  • Friedrich Nietzsche:
    Vi frygtløse
  • Immanuel Kant:
    Oplysning, historie, fremskridt
  • Jordan B. Peterson:
    12 regler for livet – en modvægt (modgift?) til kaos
  • Peter Ø. Andersen:
    Følelser og pædagogik i samfundsteoretisk perspektiv