Nr. 2 Maj

Læs redaktionel indledning | Se omslag

Tema: Pædagogikken og pengene
Det er blevet mere og mere almindeligt, at forskellige private aktører og fonde stiller midler til rådighed for pædagogiske udviklingsprojekter og pædagogisk forskning, lige som firmaer udviser interesser i at udvikle pædagogiske koncepter og programmer, som kommuner eller andre offentlige institutioner kan købe. Dette tema stiller sig undersøgende og nysgerrigt an i fht. pædagogikkens nye pengestrømme. Vi ønsker at nærme os en forståelse af hvilke pædagogiske og forskningsmæssige ideer og praksisformer, der muliggøres hhv. besværliggøres ved udviklingen.

  • Birgitte Elle & Trine Øland
    Redaktionel indledning
  • Søren Christensen
    Fra lektiehjælp til læringsindustri?
    Privatundervisning i Singapore under forvandling
  • Anna-Lea Byskov Andersen
    Et forældreperspektiv på MentorDanmark: Fortællinger om forældres brug af lektiehjælp
  • Mathias Hulgård Kristiansen
    Fondenes betydning i velfærdsproduktionen – fra donation til definitionsmagt?
  • Anna Kristine Boulund og Anna J. K. Lindqvist
    Bliv kandidat på deltid og medarbejder på fuldtid: Om universitetets forandrede position uden politisk diskussion
  • Katrin Hjort og Martin Blok Johansen
    Taktisk prioriteret og strategisk kommercialiseret – om udviklingen i pædagogisk forskning

Læs abstracts til temaartiklerne her.

ARTIKLER

  • Emil Søbjerg Falster
    At måle og vurdere børn i dagtilbud
    – og hvordan det påvirker pædagogisk praksis
  • Anders Øgaard
    Fjernundervisning i matematik i Østgrønland
    – pædagogisk udvikling under vanskelige betingelser

ANMELDELSER

  • Suna Christensen
    Bæredygtig undervisning
  • Niels Jakob Pasgaard
    FAQ om læringsmål
  • Thomas Thaulov Raab
    Human. På sporet af det menneskelige
  • Lene Tanggaard 
    Læringsglemsel
  • Tim Vikær Andersen (red.)
    Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen